5.8.11

Οσία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου

Μέρος Α'                          
Στ μέσα το 9 μ.Χ. αώνα, ταν ατοκράτορας το Βυζαντίου ταν εκονομάχος Θεόφιλος κα σύζυγός του εκονολάτρισσα Θεοδώρα, ταν περίοδος τς Εκονομαχίας, πο γι περισσότερο π 100 χρόνια ταλάνισε τν ατοκρατορία, βρισκόταν στν τελευταία φάση της, στν Καππαδοκία τς Μικρς σίας, γενέτειρα πολλν γίων της κκλησίας μας, γεννήθηκε κα ζησε τν πρώτη της νεότητα γία Ερήνη Χρυσοβαλάντου, μία π τς πολλς χαριτόβρυτες κα θαυματουργς γίες της ρθοδοξίας. πιλέχθηκε ς ποψήφια σύζυγος το νήλικου ατοκράτορα Μιχαλ Γ (πο μελλε π τος σφετεριστς το θρόνου του ν πονομαστε «μέθυσος»)· λλ Θες τς πέδειξε τ δρόμο το μοναχισμο κα κείνη λοπρόθυμα τν κολούθησε κα διέπρεψε, πάντα μ τ βοήθεια τς Θείας Χάρης. π μία περίεργη σύμπτωση, πόρροια τς Θείας Πρόνοιας, ατοκράτορας Θεόφιλος πέρριψε τν ποψήφια σύζυγό του κα τσι κκλησία κέρδισε μία μπνευσμένη μνογράφο, τν Κασσιανή. γις το Θεόφιλου, Μιχαλ Γ, στ χρόνια του ποίου Εκονομαχία (726-843) λαβε τέλος, πέρριψε τν ποψήφια σύζυγό του κα κκλησία στολίστηκε μ μία γία, τν Ερήνη, γουμένη τς μονς Χρυσοβαλάντου.

Πατέρας τ
ς γίας ταν πατρίκιος Φιλάρετος Καππαδόκης. ταν π τν Καισαρεία τς Καππαδοκίας, ενοούμενος το ατοκράτορα Θεόφιλου κα μπιστος τς συζύγου το Θεοδώρας. ταν στρατιωτικς διοικητς το ξαιρετικς σημασίας θέματος τς Καππαδοκίας. Μητέρα της πατρικία Ζωή, γυναίκα μορφη κα σεβαστ σ λη τν Καισαρεία γι τν νάρετο βίο της. Τ νδρόγυνο εχε ποκτήσει δυ κόρες, τν Καλλινίκη κα τν Ερήνη.

Καλλινίκη γεννήθηκε τ 825. φείλει τ μορφο νομά της στς θριαμβευτικς νίκες πο πέτυχε πατέρας τς ναντίον τν Σαρακηνν τ χρονι πο γεννήθηκε. Τρία χρόνια ργότερα, τ 828, γεννήθηκε Ερήνη. Φιλάρετος μως χασε τ γυναίκα του, ταν κείνη ταν κόμη πολ νέα. τσι, νατροφ τν δυ κορν τους νατέθηκε στν πατρικία Σοφία, τ μεγαλύτερη δερφ το στρατηγο.

Σοφία ταν μορφωμένη γυναίκα, βαθύτατα θρησκευόμενη κα πιθυμοσε ν εσαχθε στς σάγγελες τάξεις τν μοναζουσν. μως, πρόωρη χηρεία το δερφο της τν πέτρεψε π τ σχέδια της κα τν θησε ν φιερωθε στς δυ ρφανς νιψιές της. γάπησε τ κοριτσάκια σν δικά της παιδι κα τος μετέδωσε λη τν γάπη της γι τ Χριστ κα τ βαθύτατη πίστη της σ Ατόν. λλωστε, δερφός της συχν ναγκαζόταν ν φήνει μόνο στ χέρια της τς κόρες του, καθς τ δικά του καθήκοντα τν καλοσαν συχν σ πολέμους κα κστρατεες.

μως, πατρίκιος Φιλάρετος, ποος λάτρευε τς δυ θυγατέρες του, τς νέθρεψε μ τρόπο ζηλευτό. Καλλινίκη κα Ερήνη λαβαν μεγάλη μόρφωση π τος σημαντικότερους δασκάλους τς Καισαρείας. Ο φιλότιμες προσπάθειες τς θείας τους κα το πατέρα τους δν πέβησαν μάταιες. Ο δυ δερφές, πραγματικς καλλονές, μεγαλώνοντας ταν πρότυπα ρετς κα ρχοντις κα φήμη τους, νισχυμένη π τ μεγάλο νομα τς οκογένειάς τους κα τ δόξα το πατέρα τους, εχε φτάσει ς τν Κωνσταντινούπολη.

Καλλινίκη κα Ερήνη, ν κα πολ γαπημένες, ταν χαρακτρες κ διαμέτρου ντίθετοι κα Κύριος εδόκησε, στε ν ζήσουν νάλογο βίο. Καλλινίκη ταν ξυπνη, ζωηρή, πολ εχάριστη στ συντροφιά της κα πανέμορφη. Εχε πόλυτη συναίσθηση τς μορφις της κα πιθυμοσε ν ρέσει. Πρόσεχε τν μφάνισή της, παρακολουθοσε τ μόδα, λάτρευε τ πλούσια φορέματα κα τ κριβ κοσμήματα., τ ποία γαπημένος της πατέρας δ φειδόταν ν χαρίζει στν πρωτότοκη κόρη του.

Τ
ν νοιξη το 839, Φιλάρετος φιλοξένησε στ νάκτορό του τ νεαρ Βάρδα (κατοπινς Καίσαρας), δερφ τς Αγούστας Θεοδώρας, ποος εχε μεταβε στν Καισαρεία γι κρατικ πόθεση, πεσταλμένος το ατοκράτορα Θεόφιλου. κε γνώρισε τ δεκατετράχρονη Καλλινίκη, γοητεύτηκε π τν καλλονή της κα τ ζήτησε σ γάμο. Λίγους μνες ργότερα, λόκληρη Καππαδοκία παρέστη στος πέρλαμπρους γάμους τς Καλλινίκης κα το Βάρδα, που διος ατοκράτορας Θεόφιλος συμμετεχε ς παραγαμπρς το γυναικαδερφο του. μέσως μετά, τ νεαρ ζευγάρι φυγε γι τ νάκτορα τς Κωνσταντινουπόλεως. Καλλινίκη μοιράστηκε τ ζωή της μ τν Καίσαρα Βάρδα κα πόκτησε μαζί του δυ γιος κα δυ κόρες. ζησε μ τν κοσμικ κα πολυτελ τρόπο πο πιθυμοσε, μως ληθιν ετυχισμένη μλλον δν πρξε ποτ δίπλα στ φιλόδοξο κα σχυρ Καίσαρα, μία π τς σημαντικότερες προσωπικότητες το Βυζαντίου κατ τν 9ο αώνα, μ τν πολυτάραχο βίο κα τ δοξο τέλος.

Ερήνη ταν πίσης πεντάμορφη κα πανέξυπνη, μως δν πιθυμοσε ν στολίζει τν μορφιά της, οτε πολ περισσότερο ν τν πιδεικνύει. Φρόντιζε μ ταπεινότητα ν καλύπτει τ πολλά της χαρίσματα, σωματικ κα ψυχικά. συχη κα ποτραβηγμένη π τ κοινωνικ δρώμενα, χρησιμοποιοσε τ ποθέματα κοινωνικότητας, μ τ ποα κάθε νθρωπος χει προικισθε, σ ργα φιλανθρωπίας κα συμπαράστασης στν νθρώπινο πόνο. Μοναδικό της στολίδι ταν χρυσς σταυρς πο κρέμονταν στ στθος της, ν τ πανάκριβα κοσμήματα πο τς χάριζε πατέρας της τ διέθετε γι λτρουιστικος σκοπούς. Λάτρευε μ μεγάλη φοσίωση τ Χριστ κα προσπαθοσε ν ναρμονίζει τ βίο της μ τς ντολές Του. Πνευματικός της ταν Γέροντας Συνέσιος στ μον τν γίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων. Τ μον ατ εχε δρύσει Μέγας Βασίλειος κα τν ποχ κείνη ταν σ μεγάλη κμή. Γέροντας Συνέσιος θαύμαζε τς προόδους τς πνευματικς του θυγατέρας κα Ερήνη, πο ξέπεμπε μέσα στν πλότητά της μι μεγαλοπρέπεια, ποία μαγνήτιζε σους τν ντίκριζαν, φηνε ν ννοηθε τι θ σπαστε τ μοναχικ βίο.

Τ
χειμώνα το 843, ατοκράτειρα Θεοδώρα, χήρα πι κα πίτροπος το γιο της Μιχαλ Γ, κάλεσε τν πατρίκιο Φιλάρετο στν Κωνσταντινούπολη. Εχε ποφασίσει ν θέσει ριστικ τέλος στν Εκονομαχία κα γι᾿ ατ τ γχείρημα χρειαζόταν τ βοήθεια κα το στρατο κα τν ερέων. μπιστεύτηκε λοιπν τ Φιλάρετο κα τν μολογητ Μάξιμο (μετέπειτα Πατριάρχη). ταν πιτεύχθηκε σκοπός της κα ο ερς εκόνες ναστηλώθηκαν (19 Φεβρουαρίου 843 μ.Χ.), ζήτησε π τ Φιλάρετο ν φέρει στν Κωνσταντινούπολη τν μορφη θυγατέρα του, προκειμένου ν τν παντρέψει μ τ γιό της Μιχαήλ. ψαχνε κατάλληλη νύφη, ποία θ συνέτιζε τ νεαρ ατοκράτορα π τ ξέφρενα γλέντια κα θεωροσε τι φημισμένη γι τν νάρετη ζωή της καλλον θ ξυπηρετοσε τ σκοπό της.

Φιλάρετος μήνυσε μέσως στν δερφή του ν στείλει τν Ερήνη, πο τότε ταν δέκα πέντε χρονν, στ Βασιλεύουσα μ τ συνοδεία το πατρικίου στρατηγο Νικηφόρου, δερφο τς μακαρίτισσας συζύγου του. Τ νέα τι Ερήνη θ παντρευόταν τν ατοκράτορα κα θ φοροσε τ στέμμα τς ατοκρατορίας διαδόθηκαν σν στραπ σ λη τν Καππαδοκία. λοι μακάριζαν τν πατρίκιο γι τν ετυχία πο το πιφύλαξε Θεός, ν στολίσει τ ατοκρατορικ νάκτορα μ τς δυ πανέμορφες κόρες του. στρατηγς Νικηφόρος διέταξε ν ρχίσουν μέσως ο τοιμασίες γι τ ταξίδι τς μικρς νιψις το π τν αστηρ πίβλεψη κα κούραστη φροντίδα τς πατρικίας Σοφίας.

μόνη πο μεινε παγερ διάφορη σ λη ατν τν ναστάτωση ταν κα μεσα νδιαφερόμενη: Ερήνη. π πολ νωρς εχε ποθήσει τ μοναχικ βίο κα ς Νυμφίο τς εχε πιλέξει τν διο τν Κύριο, πρς τν ποο πηύθυνε διάκοπες κα λόθερμες προσευχές. Ο λόγοι πο δέχτηκε μ χαρ ατ τ ταξίδι πρς τ Βασιλεύουσα πεχαν πολ π ατ πο λοι νόμιζαν: Ταξίδευε στν Πόλη γι ν ποχαιρετήσει τν πολυαγαπημένη της δερφή, τν ποία δν εχε ξαναδε π τν μέρα τν λαμπρν γάμων της (εχαν περάσει τέσσερα χρόνια π τότε) κα γι ν ποσπάσει τν εχ το πατέρα της, στε ν ποσυρθε στ μον πο τόσο διακας ποθοσε.
  Α
τς τς μύχιες σκέψεις της Ερήνη τς μπιστεύτηκε στ μοναδικ νθρωπο πο θεωροσε τι ταν σ θέση ν τς καταλάβει: στ θεία της. πατρικία Σοφία εχε πογοητευθε π τ γάμο τς Καλλινίκης. Βαθύτατα θρησκευόμενη, πιθυμοσε ο νιψιές της ν διάγουν βίο πλ κα χριστιανικό. Βέβαια, ποτ δ θεώρησε τι Καλλινίκη ταν πλασμένη κα προορισμένη γι τν σκητικ ζωή, λλ ταν σίγουρη τι γάμος μ τ Βάρδα, πο τν τοποθετοσε μέσα στ γεμάτο μηχανορραφίες περιβάλλον τς Αλς, θ καθιστοσε δυστυχισμένη τν νιψιά της. Τς μενε μως Ερήνη ν πραγματοποιήσει τ νειρά της, σπου λαβε τ μήνυμα το δερφο της κα πίστεψε τι γι λλη μι φορ ο λπίδες τς ποδεικνύονταν φροδες. ταν μως κουσε τ σχέδια τς Ερήνης, ποία μιλοσε μ μοναδικ ποφασιστικότητα, γαλλίασε κα εχαρίστησε τν Κύριο, πο μικρή της νιψι δ θ θυσιαζόταν στ βωμ τς ματαιοδοξίας.

λα ταν πι τοιμα γι τ μακρ ταξίδι πρς τν Πόλη. Ερήνη, πρν ναχωρήσει ριστικ π τ γενέτειρά της, πισκέφθηκε τν πνευματικό της πατέρα. γέροντας Συνέσιος τν ελόγησε κα τν συμβούλεψε ν σταθμεύσει στ ρος λυμπος τς Βιθυνίας, μεγάλο σκητικ κέντρο τς ποχς, κα ν λάβει τν ελογία π τ μεγάλο σκητ ωανίκινο. στερα, Ερήνη ποχαιρέτησε γι πάντα τν πολυαγαπημένη τς θεία πο γι᾿ ατν ταν κα μητέρα. Μετ τν ναχώρηση τς νιψις της, πατρικία Σοφία μόνασε στν ερ παρθενώνα τς παπαντς, πραγματοποιώντας μία πιθυμία τν ποία νέβαλε γι 15 λόκληρα χρόνια γι γάπη το δερφο της. Τς νιψιές της δν τς ξαναεδε ποτέ.

Ερήνη πιβιβάστηκε στν μαξά της μ τς δυ θεραπαινίδες της, τν Φιλικητάτη κα τν ρετή, πο ργότερα μπκαν στ μοναστική της συνοδεία. Θ τν συνόδευε στρατιωτικ γημα 40 νδρν, πικεφαλς το ποίου ταν θεος της, πατρίκιος Νικηφόρος. Ο στιγμς ταν ξαιρετικ συγκινητικές, διότι κόρη γνώριζε πολ καλ τι δ θ ξανάβλεπε τ πατρικό της σπίτι. τσι, ξεκίνησε τ ταξίδι τς μέλλουσας ατοκράτειρας, πως λοι νόμιζαν.
  Μετ
π πολυήμερη κα κοπιαστικ διαδρομή, ο ταξιδιτες φτασαν στ ρος το λύμπου. κε, Ερήνη κα θεος τς φιλοξενήθηκαν γι τέσσερις μέρες στ μον τν γαύρων κα στ συνέχεια, γούμενος τς μονς συνόδευσε τος πισκέπτες του στ μέρος που σκήτευε σιος ωαννίκιος. πειτα π πίπονη κα κοπιαστικ νάβαση, εδαν τν λικιωμένο γιο ν κάθεται ξω π τ σπηλιά του. Τος κοίταζε μ καλοσυνάτο κα γαλήνιο χαμόγελο, σν ν τος περίμενε. Τν ποχ ατ δ δεχόταν προσκυνητές, διότι γνώριζε πς πλησίαζε κοίμησή του κα θελε πόλυτη συχία γι ν προετοιμαστε. Ατ τ φορ μως σηκώθηκε κα κουμπώντας στ ραβδί του πλησίασε τος προσκυνητές. Ερήνη τοιμάστηκε ν βάλει μετάνοια μπροστ στν σιο, ταν κατάπληκτη βλέπει τν γιο ν γονατίζει κενος μπροστά της κα φο σηκώθηκε ν τς λέει: «Καλς λθες δούλη το Θεο Ερήνη. παγε μετ χαρς στ Βασιλεύουσα. μον το Χρυσοβαλάντου σένα περιμένει ν ποιμάνεις τς παρθένους της». Τ περιστατικ ατ τ διηγιόταν μ βαθύτατη συγκίνηση χρόνια μετ δια γία, ντας πι γουμένη τς μονς Χρυσοβαλάντου.

μνήμη το σίου ωαννικίου τιμται π τν κκλησία μας στς 4 Νοεμβρίου.
Ερήνη κα ο συνταξιδιτες της φτασαν πιτέλους στν Κωνσταντινούπολη να νοιξιάτικο πρωινό, γι ν πληροφορηθον κε τι μόλις πρν λίγες μέρες εχαν τελεστε ο γάμοι το ατοκράτορα μ τν Εδοκία τ Δεκαπολίτισσα. πατέρας της, δερφή της, θεος της μ δυσκολία κρυβαν τν πογοήτευσή τους. Ερήνη ντίθετα ασθανόταν μία γαλλίαση γι τν τροπ τν γεγονότων, πο φαινόταν περίεργη στος οκείους της κα νησυχοσε τ στρατηγ Νικηφόρο, στερα π τν προφητεία πο εχε κούσει.
   Παρ
τ ματαίωση τν ατοκρατορικν της γάμων, Ερήνη δν μπόρεσε ν πισπεύσει τν εσοδό της στς τάξεις τν μοναζουσν. Καταρχήν, Αγούστα Θεοδώρα κα ο κόρες της θελαν ν γνωρίσουν τν ποψήφια νύφη τους. ατοκράτειρα δη κτιμοσε διαίτερα τν Καλλινίκη, στν ποία εχε πονείμει τν τίτλο τς «εγενεστάτης ζωστς πατρικίας» κα θελε ν γνωρίσει τν δερφή της, γι τν ποία λοι μιλοσαν μ τ καλύτερα λόγια. λλωστε, δν κρυβε τ θλίψη της γι τ γάμο το γιο της: Εδοκία (πο π πολλος στορικος χει χαρακτηρισθε ς πι χαρη ατοκράτειρα το Βυζαντίου) μ τν σήμαντη μφάνισή της κα τ λάχιστα ψυχικά της χαρίσματα πολ γρήγορα ποσκελίστηκε π τν ρωμένη το Μιχαλ Γ, Εδοκία γεριν κα καθόλου δν μπόρεσε ν πιβληθε στ σύζυγό της. λλωστε, Αγούστα γνώριζε πολ καλ τι τν πολυπόθητο γάμο νάμεσα στν Ερήνη κα τ γιό της, ματαίωσε μ διάφορες νέργειες δερφός της κα γαμπρς τς Ερήνης, Καίσαρας Βάρδας: Βάρδας δν θελε γυναικαδερφή του ν νέβει στ βυζαντιν θρόνο, διότι σ ατν τν περίπτωση θ νισχυόταν πιρρο το πεθερο του στ Παλάτι κα θ ταν πικίνδυνο μπόδιο στν κπλήρωση τν φιλόδοξων σχεδίων του.

Ερήνη, ξένη π λο ατ τν κόσμο τν συνωμοσιν, συνάντησε τν Αγούστα κα τς κόρες της. Μι βαθι κτίμηση ναπτύχθηκε μέσως νάμεσα στν ατοκράτειρα κα τ κορίτσι, ν στεν φιλία δεσε τν Ερήνη κα τν πρωτότοκη κόρη τς Θεοδώρας, τ Θέκλα. λες ο ζωστς θαύμασαν τ θος κα τν μορφι τς Ερήνης κα Καλλινίκη ταν διαίτερα περήφανη γι τ μικρή της δερφή, πο πλότητά της νεδείκνυε κόμη περισσότερο τόσο τ σωματικ μ κυρίως τν ψυχική της μορφιά. Κατ τ πίσημο γεμα πο κολούθησε, Θεοδώρα δώρισε στν Ερήνη μία χρυσ κασετίνα γεμάτη κοσμήματα μύθητης ξίας: κασετίνα ατ θ ταν τ δρο τς Αγούστας στος γάμους το γιο της μ τν Ερήνη. φο γνώρισε τ κορίτσι, ατοκράτειρα κα ο κόρες τς πογοητεύτηκαν κόμη περισσότερο γι τ γάμο πο σύναψε Μιχαλ Γ κα γι ν δείξει τν κτίμησή της στν Ερήνη, Θεοδώρα τς χάρισε ατ πο προοριζόταν γι γαμήλιο δρο της. π κείνη τν μέρα, Ερήνη λεύθερα μπαινόβγαινε στ διαίτερα διαμερίσματα τς Αγούστας κα τν κορν της.

πως καταλαβαίνει ναγνώστης, μέσα στ μυθώδη πολυτέλεια τν βυζαντινν νακτόρων, Ερήνη πιβλήθηκε μ τ μεγάλη της καλλον κα τ ξαιρετικό της θος. τσι κι λλις, πολάμβανε διαίτερης κτίμησης κα δόξας: ταν ενοούμενη τς ατοκράτειρας Θεοδώρας κα στενότατη φίλη τς πριγκίπισσας Θέκλας, ταν κόρη το στρατιωτικο διοικητ τς Καππαδοκίας Φιλάρετου κα νιψι το νδοξου στρατηγο Νικηφόρου, ταν δερφ τς πρώτης τ τάξει ζωστς Καλλινίκης κα γυναικαδερφ το Καίσαρα Βάρδα, το νθρώπου πο οσιαστικ κυβερνοσε πίσω π τν ατοκράτορα. λες ο κυρίες τς νώτατης ριστοκρατίας πιθυμοσαν ν τν γνωρίσουν κα ν συνδεθον φιλικ μαζί της. Δεχόταν μέτρητες προσκλήσεις γι πίσημα γεύματα κα χορούς, τς ποες πρεπε πωσδήποτε ν δεχτε κα ν νταποδώσει, σύμφωνα μ τς συμβουλς τς πάντα κοινωνικς πολυαγαπημένης τς δερφς.

Κα
Ερήνη; Πς ντιδροσε σ λα ατ τ μεγαλεα; Ερήνη, σο μεγαλύτερων τιμν πολάμβανε, τόσο περισσότερο δημονοσε ν ρθει στιγμ πο θ γκατέλειπε γι πάντα τ γκόσμια. Εχε κάθε λόγο, πο θ προερχόταν π τ νέο τρόπο ζως της, ν λλάξει γνώμη κα ν κολουθήσει ντελς διαφορετικ πορεία π κείνη πο εχε στ μυαλό της, ταν φησε τν πατρίδα της κα ρθε στν Πόλη ς νύφη το ατοκράτορα· μως, κείνη τόσο πι βέβαιη ασθανόταν γι τν κλογή της. πιδιδόταν σ θερμ προσευχ κα αστηρ νηστεία, καθς θεωροσε δεδομένο τι ρα πο θ λάμβανε τ γγελικ σχμα πλησίαζε.

Μάλιστα, σ
μι π τς βόλτες της μ τν πριγκίπισσα, πισκέφθηκαν τν Μον τν Παμμεγίστων Ταξιαρχν Μιχαλ κα Γαβριλ το Χρυσοβαλάντου, ποία βρισκόταν στ περίχωρα τς Βασιλεύουσας. Ερήνη μ πολ μεγάλη συγκίνηση, χοντας στ μυαλό της τ λόγια το μεγάλου ωαννικίου, προσκύνησε στ μοναστήρι κα συνομίλησε ρες μ τν γουμένη ννα. Τόσο γάπησε τν εταξία τς μονς κα τ Θεία Χάρη πο πέπνεε, τν ψυχικ γαλήνη πο πλόχερα πρόσφερε ερς τοτος χρος στος προσκυνητές, τν ελάβεια πο ξυπνοσε στς ψυχές, στε ποφάσισε ν μονάσει κε. π κείνη τν μέρα, περίμενε τν κατάλληλη εκαιρία ν μιλήσει το πατέρα της κα ν πάρει τν εχή του, καθς δν θελε ν τν λυπήσει μ κρυφή της ναχώρηση.

εκαιρία δν ργησε ν παρουσιαστε. πατρίκιος Φιλάρετος μετ τ ματαίωση τν ατοκρατορικν γάμων τς κόρης του εχε μία πιθυμία: ν ποκαταστήσει τ μικρή του θυγατέρα μ να συνοικέσιο ντάξιό της κα στ συνέχεια, πογοητευμένος π τ διεφθαρμένο περιβάλλον τς Αλς, ν ποβάλλει τν παραίτησή του κα ν ποτραβηχτε στ παλάτι του στν Καισαρεία. λλωστε, μετ τν ρχική του πικρία κα παρ τν προσβολ πο γινε στν οκογένειά του, νιωθε κανοποιημένος πο Ερήνη του δν παντρεύτηκε τν ατοκράτορα: ταν βέβαιος τι δ θ ταν ποτ ετυχισμένη δίπλα στν σωτο Μιχαλ Γ. Μ τ σχέδιά του ταν σύμφωνος γυναικαδερφός του Νικηφόρος.

Φιλάρετος λοιπν γνώρισε σ μία ποστολή του στν δριανούπολη τ γι το παρχου τς πόλης Νικήτα, πατρίκιο Φωτεινό. ταν ξαιρετικς νέος, μορφωμένος, προικισμένος μ μφυτη ρετή, γενναος κα μοναδικς κληρονόμος μις μεγάλης περιουσίας. Φιλάρετος θεώρησε τι ταν πι κατάλληλος γι ν ετυχίσει στ πλευρό του Ερήνη κα μέσως μίλησε στν πατέρα το νέου. παρχος Νικήτας θεώρησε μεγάλη τιμ ν συγγενέψει μ τν νδοξη οκογένεια το Φιλάρετου, πο εχε τόσο στενος δεσμος μ τν ατοκρατορικ οκογένεια· ο δυ πατεράδες δωσαν λόγο ν ρραβωνιάσουν τ παιδιά τους, πολύφερνα κα τ δυό τους π τς μεγαλύτερες οκογένειες τς ατοκρατορίας γι γαμπρς κα νύφη. Στ Φωτειν δν επαν τίποτα, πρν γνωριστε μ τν Ερήνη.

Γι
᾿ ατ τ σκοπό, πιστρέφοντας Φιλάρετος στν Πόλη, πρε μ κάποια πρόφαση τ νέο μαζί του. να βράδυ, τν κάλεσε σ πίσημο δεπνο στ διαίτερα διαμερίσματα το Καίσαρα Βάρδα, που φιλοξενονταν πατρίκιος κα Ερήνη π τν κόρη του κα τ γαμπρό του. κε Φωτεινς γνώρισε τν πεντάμορφη Ερήνη, ποία λαμπε μ λη της τν περιλάλητη πι πλότητα κα τ χλομάδα, ποτέλεσμα τς πολυήμερης αστηρς νηστείας. Μετ π ατ τ συνάντηση, Φιλάρετος ποφάσισε ν νακοινώσει στν κόρη του τν πόφασή του, τ πόμενο κιόλας πρωί.

Κατ
τ συζήτηση πο κολούθησε, πατρίκιος κπληκτος πληροφορήθηκε π τν δια του τν κόρη τν μετάκλητη πόφασή της, ν λάβει τ γγελικ σχμα. πατέρας μως δ συμμεριζόταν τ σχέδια τς θυγατέρας του. Σκεφτόταν τν τίμωση πο θ συνεπαγόταν πρς τ πρόσωπό του, ναίρεση το λόγου πο εχε δώσει στν παρχο Νικήτα. πιπλέον, δν μποροσε ν ποδεχτε τν δέα τι ξαίσια κόρη του, πο γι᾿ ατν μιλοσαν λόκληρα τ νάκτορα κα ο μεγαλύτερες οκογένειες τς ατοκρατορίας τν θελαν γι νύφη τους, θ θαβόταν στν φάνεια το μοναστηριο. Τρομερ ργισμένος, τσι πως γαπημένη του Ερήνη δν τν εχε δε ποτ μέχρι τότε, τς δωσε μετάκλητο τελεσίγραφο: θ δεχόταν ν παντρευτε τ Φωτεινό, τν πόμενη κιόλας μέρα θ φευγε γι τν Καισαρεία, που θ παρέμενε φυλακισμένη στ πατρικό της ρχοντικ γι λη της τ ζωή.

πακόλουθη συναισθηματικ φόρτιση τς Ερήνης εχε ς ποτέλεσμα εαίσθητη κοπέλα ν ρρωστήσει τόσο βαριά, στε ν φτάσει στ κατώφλι το θανάτου. Γι τρες λόκληρες μέρες δωσε πραγματικ μάχη γι τ ζωή της. προσωπικς γιατρς τς ατοκράτειρας δν φυγε στιγμ π τ πλευρό της. Καλλινίκη προσευχήθηκε λόψυχα στν Παναγία κα ταξε τι ν δερφή της γιατρευτε, θ τελέσει σαρανταλείτουργο στν Παναγία τν Βλαχερνν, ν στ θαυματουργ εκόνα τς Βλαχερνιώτισσας θ κρεμάσει τ πολύτιμο μαργαριταρένιο περιδέραιό της, τ γαμήλιο δρο το Καίσαρα Βάρδα πρς τ γυναίκα του. πι τραγικ μορφ μως ταν πατρίκιος Φιλάρετος. Πίστευε τι ρρώστια τς κόρης του, πο τν φερε τόσο κοντ στ θάνατο, ταν τιμωρία γι τν λιγοπιστία του κα τν ργή του. Παρακαλοσε μ λη του τ δύναμη τν Κύριο ν τν σπλαχνιστε, ,τι επε ταν τ λόγια νς πονεμένου πατέρα πο καταλαβαίνει τι χάνει γι πάντα τν κόρη του. ταξε τι ν Ερήνη γιατρευτε θ τν δηγοσε διος στ μον Χρυσοβαλάντου, σο κι ν το στοίχιζε ατό.

Ο προσευχς τόσων γαπημένων προσώπων εσακούστηκαν κα Ερήνη σιγ-σιγ νάνηψε. δερφ τς ρχισε κιόλας καθημεριν τς σαράντα λειτουργίες, ν π τν πρώτη μέρα κρέμασε στν εκόνα τς Βλαχερνιώτισσας τ νεκτίμητης ξίας κόσμημά της. Ερήνη παρακολούθησε μ κατάνυξη νελλιπς κα τς σαράντα λειτουργίες κα πιδόθηκε σ θερμότατη προσευχ νώπιον τς ερς εκόνας τς Παναγίας Βλαχερνιώτισσας. Αγούστα πισκέφθηκε τν Ερήνη κα τς χάρισε μία εκόνα τς Θεοτόκου, μοναδικς τέχνης. Ερήνη φύλαξε σ λη της τ ζω τ ατοκρατορικ δρο τς σθένειάς της κα μετ τν σιακή της κοίμηση, τ εκόνισμα παρέμεινε στ καθολικό της μονς Χρυσοβαλάντου.

Μ
τς συμβουλς το γιατρο μεταφέρθηκε στ νάκτορα τν Βλαχερνν, καθς ξοχ θ συνέβαλε στ γρήγορη νάρρωσή της. π κε, Ερήνη μποροσε ν βλέπει τ μον Χρυσοβαλάντου. Μέσα στν ξαιρετικ περιποίηση πο εχε, προετοιμαζόταν κόμη περισσότερο γι τ δρόμο τς σκησης κα τν πορεία το γγελικο βίου. Κάθε δεσμς μ τιδήποτε κοσμικ εχε ριστικ κοπε. κόμη κι ταν στ παλάτι φτασε βασιλικ οκογένεια μ να πλθος πισήμων κολούθων, Ερήνη κατόρθωσε ν ζε πομονωμένα μ μόνη συντροφιά της τν διάλειπτη προσευχή. ετυχία της μεγάλωνε σο πλησίαζε ρα ν γκλειστε στ μον κα κτινοβολοσε μία οράνια γαλήνη. Γι λα ατά, εχε κερδίσει τν μέριστο θαυμασμ τς πριγκίπισσας Θέκλας, πο δη τν βλεπε σν γία.

δ πρέπει σως ν προσθέσουμε τι Ερήνη στειλε μ κάθε μυστικότητα τ μύθητης ξίας κοσμήματά της, τ ατοκρατορικ δρο τν ματαιωμένων γάμων της, στ ρφανοτροφεο τν ψωμαθείων. Τ ρφανοτροφεο ατ τ συντηροσαν ο μοναχς τς μονς Χρυσοβαλάντου, πως τν εχε νημερώσει γουμένη κατ τ πρτο της προσκύνημα στ μοναστήρι.

ταν Ερήνη γιατρεύτηκε κα δυνάμωσε ντελς π τν σθένειά της, εχε περάσει γιορτ το Τιμίου Σταυρο κα λοι πι ξεραν τι φτασε ρα ν ποχαιρετήσουν τν γαπημένη τους. Ερήνη ποχαιρέτησε τ θεο της πατρίκιο Νικηφόρο, ποος ταν ατήκοος μάρτυρας τς προφητείας το σίου ωαννικίου. στερα ρθε σειρ τς δερφς της. Καλλινίκη κλαιγε παρηγόρητα γι τν παντοτινό της χωρισμ π τν πολυαγαπημένη τς δερφή. Τ γλυκ λόγια τς Ερήνης δν τν καθυσήχαζαν· τ μόνο πο ρεμοσε κάπως τ μεγάλη της πίκρα ταν σκέψη τι Ερήνη δν πήγαινε πολ μακρι κα πς θ μποροσε, σο πιτρεπόταν π τος κανόνες τς μονς, ν τν πισκέπτεται. Στς συγκινητικς ατς στιγμές, παρν ταν κα Καίσαρας Βάρδας. Ο βιογράφοι τς γίας λλ κα το Καίσαρα, καθς κα σύγχρονοί τους στορικο κα χρονογράφοι, γράφουν τι ταν πρώτη κα τελευταία φόρα, πο τ συγγενικά του πρόσωπα εδαν συγκινημένο τν πέρμετρα φιλόδοξο, γέρωχο κα στερούμενο ποιουδήποτε θικο φραγμο Βάρδα.

πατρίκιος Φιλάρετος δήγησε τ μικρή του κόρη στν ερ μον τν Παμμεγίστων Ταξιαρχν Μιχαλ & Γαβριλ το Χρυσοβαλάντου, πραγματοποιώντας τ τάμα του, παρόλη τν πίκρα του. Στ μονή, στ ξωτερικ παρεκκλήσι το γίου Θεοδώρου, Ερήνη ντύθηκε τ ταπειν σκητικ ράσο τς δόκιμης μοναχς κα σκέπασε τ μορφα μαλλιά της μ τ παραδοσιακ μαρο κάλυμμα. Μάλιστα, καλλονή της, ντ ν χαθε κάτω π τ μαρο νδυμα κα τν καλύπτρα το κεφαλιο, ναδείχθηκε κόμη περισσότερο. γουμένη κα ο δερφς τ παρατήρησαν κα συναισθάνθηκαν πς στ μονή τους εχε εσέλθει μία πραγματικ γία. Μετ π τς καθιερωμένες εχς πρς τ Θεοτόκο, Φιλάρετος μ δάκρυα εχήθηκε στ παιδί του ν «εαρεστήσ Θε κα νθρώποις» κα πρε μόνος του τ δρόμο το γυρισμο στ Βασιλεύουσα.

Ερήνη μαζ μ τς μοναχς κα τν γουμένη ννα εσλθε στ μον κα δηγήθηκε στ κελί της, πο βρισκόταν κριβς πέναντι π τ καθολικ τς μονς κα τ ποο διατήρησε γι λη της τ ζωή. π τ 15 τς χρόνια, πο εσλθε στ μοναχικ βίο, μέχρι τ 104 πο παρέδωσε τ πνεμα της στ Νυμφίο της, π τ μοναστήρι βγκε μόνο μι φορά: προκειμένου ν προσευχηθε στ να τς Βλαχερνιώτισσας γι μία πνευματικ ρρωστη δελφή.

Μέρος Β'     Μέρος Γ '                      

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...